Autisme

Pervasieve ontwikkelingsstoornis: een groep ontwikkelingsstoornissen die worden gekenmerkt door een ernstige verstoring van het gedrag of het functioneren op verscheidene ontwikkelingsgebieden.
Autisme: een pervasieve ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door het niet aangaan van relaties met anderen, niet spreken, verstoord motorisch gedrag, een verstandelijke handicap en behoefte aan een constante omgeving.
Autismespectrum stoornissen is een groep ontwikkelingsstoornissen. De personen die hier aan lijden hebben verschillende (sociale) problemen.
Autismespectrum stoornissen:
- Een verminderd vermogen tot sociaal contact
- Een verminderd vermogen tot communiceren
- Een verminderd gebruik van fantasie
- Een star patroon van reeds terugkerende stereotype bezigheden
Autisme spectrum stoornissen zijn verwant aan de autistische stoornis (autisme). Het zijn pervasieve ontwikkelingsstoornissen. Ze hebben ingrijpende gevolgen voor de ontwikkeling van jonge kinderen.
De term ‘autismespectrum’ verwijst naar een zeer diverse groep personen bij wie sociale en andere problemen verschillen in type en ernst, met alle mogelijke soorten en combinaties van beperkingen.
Sommige combinaties hebben een diagnose, andere hebben geen naam gekregen of zijn ondergebracht in een restcategorie (PDD-NOS).
Stoornis van Asperger: een pervasieve ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door sociale tekortkomingen en stereotiep gedrag, maar zonder de aanzienlijke vertraging ten aanzien van taalontwikkeling en cognitie die bij autisme optreedt.
- Opvallend belemmerde sociale interacties.
- Ontwikkeling van beperkte, repetitieve en stereotiepe gedragingen, interesses en activiteiten.
- Geen klinisch significante vertraging van taal- of cognitieve ontwikkeling en, afgezien van sociale interacties, van de ontwikkeling van de zelfredzaamheid of de adaptieve gedragingen.
Syndroom van Rett: een pervasieve ontwikkelingsstoornis die alleen bij vrouwen voorkomt en die wordt gekenmerkt door uiteenlopende lichamelijke, gedragsmatige, motorische en cognitieve afwijkingen; de stoornis begint na enkele maanden van ogenschijnlijk normale ontwikkeling.
Na een ogenschijnlijk normale ontwikkeling tijdens de eerste paar maanden van het leven, ontstaan de volgende afwijkingen:
- Vertraging van de groei van het hoofd.
- Motorische vaardigheden gaan achteruit.
- Ontwikkeling van stereotype handbewegingen.
- Ontstaan van slecht gecoördineerde beweging v/h lichaam.
- Verlies van de sociale belangstelling.
- Ernstige gebreken in de taalontwikkeling.
- Meestal gepaard met ernstige zwakzinnigheid.
Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd: een pervasieve ontwikkelingsstoornis waarbij sprake is van verlies van een eerder verworven vaardigheden en afwijkend functioneren na een periode van ogenschijnlijk normale ontwikkeling tijdens de eerste twee levensjaren.
Na een ogenschijnlijke normale ontwikkeling gedurende minstens de eerste 2 jaar van het leven, is er sprake van:
- Een significant verlies van eerder verworven vaardigheden op gebieden als inzicht in en gebruik van taal, sociaal of adaptief functioneren, beheersing van urinelozing en defecatie, spel of motorische vaardigheden.
- Abnormaal functioneren, zoals blijkt uit belemmerende sociale interacties of communicatie en uit het ontstaan van beperkte, stereotiepe en repetitieve gedragingen, interesses of activiteiten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb